SVETISLAV BASARA

FAMOZNO: VEĆ VIĐENO

Foto: Kurir
Zoran Đinđić, koga ovih dana malo malo pa pomenemo, svojevremeno je pisao da loše srpske politike nisu posledica loše istorije ili loše kakvoće srpskog ljudskog materijala, nego loše književnosti.

Što reko Vladimir Jovanović, jedan od otaca srpske državnosti, sinu Slobodanu kad ga je pitao šta im je (ocima srpske državnosti) trebalo da izmišljaju fantastične priče, neuklopive u svetskoistorijsku realnost, zbog kojih smo se zapleli ko pilići u kučine, Vladimir je rekao: „Nismo imali od čega da počnemo.“

Moja neznatnost na to kaže: Ako nismo imali od čega da počnemo, pa smo izmišljali, izmišljanjima zahvaljujući imaćemo su čim da završimo. A na dobrom smo putu.

Đinđić je mislio na srpsku primenjenu, zakasnelonacionalnu, poznoromantičarsku književnost uvezenu iz nezakasnelih, pravovremeno romantičarskih nacija mrskog kolektivnog Zapada. Već godinama nabijam na nos serpstvujuščima - i podastirem im dokaze - da u srpskom nacionalizmu osim srpskih nacionalista nema ničeg izvorno srpskog, kao što u srpskom komunzimu osim srpskih komunista nije bilo ničeg srpskog.

A šta je onda bilo to „izvorno srpsko“? Ništa. Nije ga bilo. Zato se svašta uvozilo i izmišljalo. I to je kako-tako taljigalo dok je nacionalni romantizam bio pokretačka snaga manje-više svih evropskih nacija. Posle, kad su nastupila druga vremena - naročito posle globalne katastrofe izazvane romantičarskim nacionalizmom - otresitije nacije su se okanule bojnih pokliča Đurinog tipa „Padajte, braćo, plin’te u krvi“ - ali ne i mi, jebo ja nas.

Pre nego što zađemo u sitnija crevca, obratite pažnju da nacionalromantičarski književni radenici nikad ne pišu „padaću, braćo, plin’ću u krvi“, nego uvek vama savetuju da padnete i plin’te u krvi.

Idemo mi dalje. Srbija je dostojanstveno ostala u poznoromantičarskom modu sve dok nisu došli komunisti, koji su import-nacionalizam zamenili import-marksizmom. Kako komunisti došli, tako i otišli, a kolektivna Srbija se - ne znajući šta da uradi sa sobom - vratila na pretkomunistička, poznoromantičarska podešavanja.

Za to su ponajviše zaslužni loši književnici i još lošija književnost. Ako mislite da laže gorepotpisana koza, proverite da li laže rog Đilasovih dnevnika u kojima je potanko opisano kako duboka čaršija podzemnim kanalima dovodi Miloševića na vlast. Kakva qwrz Osma sednica, kakva jogurt revolucija.

Sličnim - mada nešto suptilnijim metodama - duboka čaršija je dovela na vlast i Koštunicu i JexS-a Tadića. Sličnim metodama je - mada to nije htela ili ga nije htela ovakvog - dovela na vlast i Visokog Vučića.

Izgleda da je sličnim metodama, što će reči ogovaranjima, kuloarskim govorkanjima i književnim večerima, duboka čaršija naumila da umesto Vučića - koji je izneverio njihova očekivanja - na vlast dovede Mila Lompara. Takođe izgleda da je protestna studentarija - ili bar njen veći deo - spreman da oberučke prihvati Lompara. Čujem - ne garantujem za tačnost informacije - da je Lompar već viđen za tzv. studentsku listu. Davno je to već viđeno.